Usul-e-dien

1. Tauhied (Eenheid van Allah (swt))

2. Adl (Rechtvaardigheid)

3. Nabowwat (Profeetschap)

4. Imamat (Leiderschap)

5. Ma'ad (Dag des oordeels)

 

 

1. Tauhied (Eenheid van Allah (swt))

Allah (swt) is de grootste. Niemand is groter of kan het zelfde zijn als Allah. Allah heeft geen zoon en ook geen vader. Allah is niet materieel. Maar Allah is overal ook al ziet het oog hem niet. Hij (Allah) ziet alles, hoort alles en weet alles. Allah heeft niks of niemand nodig maar men heeft Allah (swt) nodig , want alles behoort tot hem (hij is rijk van alles). Wij hebben alleen Allah (swt) in het leven nodig, dus niks anders, want Allah heeft alles geschapen wat we nodig hebben dus men moet alleen voor Allah bidden. Allah heeft je gebed niet nodig, maar jij hebt het gebed voor hem nodig. 

 

2. Adl (Rechtvaardigheid)
3. Nabowwat (Profeetschap)

God zond de profeten om mensen te begeleiden naar het rechte pad. Van Adam tot Profeet Mohammed (ص). Er zijn 124 000 profeten. Een aantal voorbeelden zijn Nuh (Noach), Ibrahim (Abraham), Musa (Mozes), Isa (Jezus) en Mohammed (ص), hij is het zegel van de profeten. God heeft ze allen met wonderen gestuurd. Bijvoorbeeld: Jezus: Genezing en Ontwaking

Maar al deze wonderen gebeurd alleen door Gods wil. De wonderen van Mohammed zijn rijk in hun nummers, maar het belangrijkste daarvan is de Koran. Hij heeft nog steeds een wonder en dat zal zo blijven. God roept mensen om een ​​vergelijkbaar boek te schrijven, maar niemand is in staat om zo'n boek te schrijven. De Koran werd geleidelijk en zonder wijzigingen in een periode van 23 jaar naar beneden gestuurd. Het is de enige boek waarin geen verandering heeft plaatsgevonden. En het is het boek van de menselijke onderwijs. De Heilige Koran te maken met veel sociale, politieke, economische en financiële kwesties. Dit leidt tot het pad van kennis. De koran is in overeenstemming met gezond verstand (zijn logica van de natuur).
 
4. Imamat (Leiderschap)

Het pad is vervolg van Nabowwat. De Nabowwat werd voltooid met de Profeet Mohammed (ص),  het was nodig om de boodschap en de Sunnah (dat is de manier en handelingen van de Profeet (ص), en wat hij heeft gedaan) om verder te gaan. Het was dan ook noodzakelijk dat een imam kwam en de opvolger werd van de Profeet(ص).

 
5. Ma'ad =Yaum-ul-Qiyamat (Dags des oordeels)

In de Heilige Koran is ma'ad (= Dag des oordeels) uitgebreid en tot in de details beschreven. Zodat mensen een beeld kunnen vormen over wat hen ongeveer te wachten staat. In de Koran wordt de Dag des Oordeels op verschillende manieren aangeduid. Eén van hen is de ‘Laatste Dag’. 

Het menselijke leven, aldus het gehele lengte van het bestaan van de mens, wordt in 2 periodes verdeeld. Elk van deze periodes wordt als 1 dag aangeduid. De eerste dag (= de tijdsduur van dit leven) zal tot een einde komen. Maar de laatste dag (= de tijdsduur van het volgende leven) is eindeloos. (sureh Al-Layl 92:13 en Az-Zuha 93:4).De mens wordt niet vernietigd door zijn dood. Hij zal tot de conclusie komen wat hij heeft geprobeerd. Als Hij gestreefd heeft naar het goede, zal een goed resultaat te krijgen, als hij gestreefd heeft naar het slechte, zal hij ook een slechte resultaat ontvangen.

 
Het leven bestaat uit 3 stappen:
 
Eerste Stadia: van geboorte tot de dood (het leven op aarde)
 
Tweede Stadia: van de dood naar opstanding (Barzakh)
 
Of je in een paradijs tuin, of om je te straffen in een put van de hel. Dit zijn de resultaten van zijn daden.
 
Derde Niveau: Opstanding (fysieke opstanding)
 
Het is de keuze. De gelovigen zal het Paradijs gaan en er ervan genieten, maar de ongelovige zullen naar de hel gaan.

 

Bron: ahlalbait jongeren organisatie